1397-06-08   ||   3235

دیدار دیپلمات‌های سفارت ژاپن در تهران با بنیانگذار سومو

كِنتا بامِه معاون سفير و مگومى شيميزو رايزن فرهنگى سفارت ژاپن در تهران با جاسم منوچهرى عضو هيأت اجرايى فدراسيون آسيايى سومو دیدار و گفت و گو کردند

کنتا بامه معاون اطلاع رسانی و فرهنگی سفیر ژاپن به همراه مگومى شيميزو رايزن فرهنگى و حبیبی دستیار فرهنگی و روابط عمومی سفارت ژاپن در تهران با حضور در مرکز استعدادیابی و توسعه قهرمانی سومو کشور با منوچهری بنیانگذار و رئیس انجمن سومو ایران و تنی چند از اعضای انجمن دیدار و گفت و گو کردند.

در شروع جلسه کنتا بامه با بیان سوالاتی در خصوص سومو ایران از بدو فعالیت تا وضعیت کنونی، از توسعه متوزان این رشته در دو گروه مردان و زنان در سطح کشور ابراز خرسندی کرد. ایشان با بیان اینکه ورزش سومو سابقه‌ای طولانی در تاریخ و فرهنگ ژاپن دارد، سومو را مهم‌ترین ورزش سنتی و ملی ژاپنی‌ها دانست. ایشان اقدامات انجمن سومو ایران را درخور و شگفت‌آور دانست. کنتا بامه ضمن اعلام آمادگی از پشتيبانی فعاليت‌هاى بين‌المللى انجمن، از ضرورت همکاری متقابل با سفارت در جهت دعوت مدرسان ژاپنی به ایران و نیز اعزام نمایندگان ایران به کمپ‌های تمرینی در توکیو و اوزاکا یاد کرد و کسب کرسی‌های بین‌المللی اخیر توسط انجمن ایران را مهم و بسیار اثرگذار دانست.

مگومى شيميزو رايزن فرهنگى سفارت نیز با تشریح ویژگی‌های منحصر به فرد سومو آماتوری، به تطابق ویژگی‌های آن با ملاحظات فرهنگی رایج در ایران اشاره نمود و تلاش انجمن برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی و نیز اعزام تیم ملی بانوان به رویدادهای برون مرزی را مثبت ارزیابی کرد. شیمیزو ضمن اذعان علاقه‌مندی دیپلمات‌های ژاپنی مستقر در تهران از جمله سفیر ژاپن، خواستار حضور در ششمین قهرمانی سومو مردان و زنان کشور در سال جاری و مشاهده آن رویداد شد.

جاسم منوچهری عضو هیأت اجرایی فدراسیون آسیایی سومو با بیان دست‌آوردهای ملی و بین‌المللی سومو ایران در 3 سال گذشته، از برنامه پیشرو انجمن مبنی بر میزبانی جام جهانی سومو در ایران سخن گفت و ایران را قدرت شماره یک سومو در منطقه معرفی کرد.

بنیانگذار سومو در ج.ا.ایران و غرب آسیا تصریح کرد: سومو در سال 1389 در ایران تنها یک واژه بود و علاقه‌مندان ورزشی آن را تنها در رسانه‌های خارجی تجربه نموده بودند. اما امروز انجمن سومو در رویدادهای ملی با رعایت استانداردهای جهانی جذاب‌ترین نوع ممکن از مسابقات را به نمایش می‌گذارد، در اقصی نقاط کشور مسابقات استانی و منطقه‌ای برگزار می‌کند و دورهای آموزشی آن نیز منتج به پرورش جمعیتی جالب توجه از مربیان و داوران این رشته توامان با ارتقاء سطح فنی ورزشکاران گردیده است.

در پایان نشان انجمن سومو ایران به رسم یادبود توسط منوچهری به سفارت ژاپن اهدا گردید.