1394-03-24   ||   7443

رقابت دیدنی ریکیشی‌ها در اولین دوره مسابقات کشوری سومو (کشتی ژاپنی)

رقابت دیدنی ریکیشی‌ها در اولین دوره مسابقات کشوری سومو (کشتی ژاپنی)

معرفی سومو

مورخان و تاریخ نویسان معتقدند که قدمت ورزش کهن سومو (SUMO) به دو هزار سال پیش باز می‌گردد. اگرچه، مانند بسیاری از ورزش‌های ژاپنی، هرگز به عنوان یک ورزش پیشرفته و آماتوری تا سده 1600 مطرح نشد و در کل از قوانین دست و پاگیر سنتی برخوردار بود که تا حدی آن را از سایر ورزش‌ها متمایز می‌کرد. اما سرانجام با تشکیل فدراسیون بین‌المللی آن در ژاپن، سومو وارد دور جدیدی از فعالیت‌های خود شد. مسابقه سومو بر روی دوهیو (زمین مسابقه سومو) که دایره‌ای با قطر 455 سانتی متر و پوشیده از خاک رس است انجام می‌شود. ریکیشی (کشتی‌گیر سومو) در تلاش خواهد بود تا حریف خود را از دوهیو بیرون کرده و یا قسمتی غیر از کف پاهای وی را با زمین اصابت دهد و در این صورت پیروز مسابقه خواهد بود.  رویدادهای آماتوری سومو از اوایل قرن بیستم در ژاپن و سایر کشورها برگزار گردیده و فدراسیون بین‌المللی سومو که دارای 84 کشور عضو در سطح پنج قاره جهان می‌باشد، شناسایی شده و رسمیت یافته توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC)، شورای المپیک آسیا (OCA)، اتحادیه فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی (SportAccord) بوده و عضو برنامه اصلی بازی‌های مبارزه‌ای (Combat Games) و بازی‌های جهانی (World Games) می‌باشد. تشکیلات سومو جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر جاسم منوچهری قهرمان سنگین وزن هنرهای رزمی جهان در سال 1388 بنیان نهاده شد و پس از طی مراحل کارشناسی و اخذ مجوزهای لازم از وزارت ورزش و جوانان، در اولین روزهای کاری سال 1394 رسماً آغاز به کار کرد. استقبال جالب توجه علاقمندان این رشته و پیشنهاد کادر اجرایی کمیته سومو کشور اولین رویداد ملی سومو را تنها پس از 2 ماه از شروع به فعالیت رسمی این رشته در کشور رقم زد.  

اولین رویداد ملی سومو

کورس فنی کمربند مشکی دان یک سومو (کشتی ژاپنی) در مورخ 21 خردادماه سال جاری در سالن ورزشی کوثر شهرری با حضور ورزشکارانی از استان‌های سراسر کشور برگزار گردید. اولین دوره مسابقات کشوری سومو به منظور انتخاب نفر برتر جهت اعزام به قهرمانی سومو جهان (ژاپن - 2015) از 7 صبح روز جمعه 22 خردادماه 1394 با وزن کشی ریکیشی‌ها (کشتی گیران سومو) کلید خورد. در این دوره از مسابقات نمایندگانی از استان‌های تهران، البرز، آذربایجان غربی، قزوین، همدان، خراسان شمالی، لرستان، اصفهان، مازندران، اردبیل، فارس و بوشهر مجموعاً 12 استان در دو بخش جوانان و بزرگسالان به رقابت پرداختند. مسابقات به میزبانی کمیته سومو استان تهران در سالن ورزشی کوثر شهرری برگزار گردید و استقبال چشمگیر علاقمندان به رشته سومو نوید اتفاقات خوب آینده را داشت. در این دوره از مسابقات اعضای هیئت رئیسه و مسئولین استانی و ستادی کمیته سومو کشور، دکتر مهدی گودرزی (نایب رئیس سومو کشور)، مهندس احسان جانمحمدی (دبیر سومو کشور)، استاد رضا صمدی (رئیس کمیته سومو استان تهران)، آقایان محمدرضا عبدی، رضا ایزدپور، علی اکبر سلطانی برهمن و ابوالفضل چروی (اعضای هیئت داوری مسابقات) به عنوان کادر اجرایی حضور بهم رساندند.

تیم های برتر اولین رویداد ملی سومو

مسابقات در رده سنی جوانان و بزرگسالان و در اوزان 60- ، 67- ، 75- ، 85- ، 100- ، 115- ، 115+ ، و وزن آزاد (اوپن) برگزار گردید که وجود ریکیشی‌هایی (کشتی گیران سومو) با میانگین وزنی 155 کیلوگرم در دسته 115+ به هیجان و جذابیت رقابت‌ها افزوده بود. در پایان نیز استان‌های تهران، خراسان شمالی و آذربایجان غربی تیم‌های برتر این دوره از مسابقات بودند که با مجموع امتیاز کسب مدال، به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب نمودند. لازم به توضیح اینکه نفرات برتر این دوره از مسابقات بعد از ماه مبارک رمضان به اردوی آماده سازی جهت اعزام به قهرمانی سومو جهان که مقرر است در مورخ 6 الی 9 شهریورماه سال جاری در شهر اوزاکا ژاپن برگزار گردد دعوت خواهند شد.