1401-09-14   ||   2352

تیم ملی سومو ایران نایب قهرمان جام جهانی مسکو شد

تیم ملی سومو با کسب 5 مدال در بخش زنان و مردان و دریافت جایزه نقدی معادل یک میلیارد ریال در جایگاه دومی جام جهانی روسیه ایستاد

به گزارش کمیته ارتباطات تشکیلات سومو ایران، جام جهانی مشترک‌‌المنافع سومو به همراه کمپ بین‌المللی این رشته از ۱۱ تا ۱۶ آذرماه سال جاری در شهر چخوف استان مسکو روسیه برگزار و تیم ملی سومو کشورمان نیز با ترکیب ۵ ورزشکار زن، ۷ ورزشکار مرد، ۳ داور، ۳ مربی و کادر سرپرستی تحت هدایت دکتر جاسم منوچهری بنیان‌گذار سومو در ایران و کشورهای منطقه و عضو هیأت اجرایی فدراسیون سومو آسیا در این رویداد شرکت نمود.

در این دوره از رقابت‌ها فاطمه آهوی‌زرین نخستین مدال تیم ملی را با صعود به فینال دسته ۵۵- کیلوگرم قطعی نمود. آهوی‌زرین پس از غلبه بر ورزشکارانی از کشورهای صربستان، قرقیزستان و بلاروس فینال را برابر روسیه برگزار نمود و در نهایت به مدال نقره بسنده کرد. در ادامه رقابت‌ها نمایندگان بانوان کشورمان در سایر اوزان علی‌رغم پیروزی‌های پیاپی و صعود به دور ماقبل فینال، به مدال‌های انفرادی دست نیافتند. در ادامه و در جدول رقابت‌های تیمی، رزیتا خدادی، ستایش ساروی، کوثر اسماعیلی ‌و شقایق رادمنش ترکیب چهارنفره حاضر در این جدول رقابتی بودند که مقتدرانه بر تیم‌های ملی قرقیزستان و ازبکستان غلبه نمودند و به فینال راه یافتند. ملی‌پوشان بانوی کشورمان در رقابتی نزدیک برابر میزبان در فینال، به مدال ارزشمند نقره تیمی جام جهانی دست یافتند. این نخستین مدال تیمی کسب شده بین‌المللی برای بانوان سومو‌ ایران تاکنون محسوب می‌گردد. گفتنی است معصومه منوچهری به عنوان سرمربی تیم ملی، هدایت بانوان کشورمان را عهده‌دار بودند.

در گروه مردان نیز علیرضا حمزئی پس از ۳ پیروزی پیاپی به دور ماقبل فینال دسته ۸۵- کیلوگرم راه یافت و نتوانست از سد رقیب روس خود بگذرد و راهی دیدار رده‌بندی شد و در عین شایستگی کامل در برابر دیگر نماینده روس‌ها از کسب مدال بازماند. محمد بخشی در ۹۲- کیلوگرم با شکست در دور نخست، از ادامه رقابت‌ها حذف شد. محمدرضا عدالت‌لرد در مصاف با قهرمانان جهان و آسیا در وزن ۱۱۵- کیلوگرم موفق به عبور از سد قزاقستان، بلاروس، روسیه و قرقیزستان شد و فینال را به نماینده دیگر روس‌ها واگذار کرد و صاحب گردن‌آویز ارزشمند نقره شد. در ۱۱۵+ کیلوگرم محمد علاالدینی در مسابقه اول از ناحیه کشکک زانو دچار آسیب دیدگی شد و با تشخیص پزشک از دور رقابت‌ها کنار رفت. در دسته وزنی اوپن نیز محمد قنبری با شکست صربستان در دور نخست، قدرتمند ظاهر شد و پس شکست تاجیکستان، مغولستان و گرجستان، فینال را به میزبان واگذار کرد و مدال نقره را به گردن آویخت. در جدول رقابت‌های تیمی نیز ترکیب چهارنفره محمدرضا عدالت‌لرد، امجد بالی‌لاشک، محمد قنبری ‌‌و محسن ابراهیمی یک مدال برنز را تصاحب کرد که پس از پیروزی مقابل صربستان، ازبکستان و بلاروس و شکست در برابر مغولستان به دست آمد. همچنین این نخستین مدال تیمی کسب شده بین‌المللی برای آقایان سومو‌ ایران تاکنون محسوب می‌گردد. دکتر جاسم منوچهری به عنوان سرمربی و مصطفی تراب به عنوان مربی همراه تیم ملی آقایان بودند.

به این ترتیب تیم ملی سومو ایران با مجموع ۳ مدال نقره انفرادی و ۱ مدال نقره و ۱ مدال برنز تیمی، پس از روسیه نایب قهرمان جام جهانی مشترک‌المنافع سومو شد. مغولستان هم عنوان سومی را تصاحب نمود. همچنین معادل ریالی یک میلیارد ریال جایزه نقدی برای تیم ملی کشورمان دریافت شد که بین مدال‌آوران تیم ملی توزیع گردید.

در رویداد یادشده که تیم‌های کشورهای شرکت‌کننده در کمپ‌ کمیته ملی المپیک روسیه اسکان داده شدند، روز شنبه ۱۲ آذرماه در ورزشگاه قصر ورزش المپیک با حضور ۱۷ کشور به مصاف یکدیگر رفتند و از امین ابراهیمیان، معصومه منوچهری و مهدی کاویان‌فر به عنوان داوران برتر توسط کمیته سازماندهی میزبان تقدیر به عمل آمد. دکتر جاسم منوچهری سرداور مسابقات نیز به عنوان یک مقام رسمی بین‌المللی، در مراسم توزیع جوایز، مدال قهرمانان اوزان مختلف را اهداء نمود. کمال حرزاده و ابراهیم توفیقیان به عنوان نمایندگان فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی و وزارت ورزش و جوانان تیم ملی سومو را در این سفر همراهی نمودند.